شیوه های جذب جوانان به دین از دیدگاه آیات و روایات

سمعت ابا عبدالله (ع) یقول لابی جعفر الاحول و انا اسمع : أتیت البصره ؟ فقال : نعم ،قال : کیف رایت مسارعه الناس الی هذا الامر و دخولهم فیه ؟ قال : والله انهم لقلیل و لقد فعلوا و ان ذلکم لقلیل ،فقال : علیک بالاحداث فانّهم أسرع الی کل خیر ...

از امام صادق (ع) شنیدم که از ابوجعفر احول می پرسد :آیا به بصره رفتی ؟ گفت :آری ،فرمود: اقبال مردم به امامت و ورود آنان را به این امر [شیعه]چگونه یافتی ؟ عرض کرد: به خدا سوگند شیعیان اندک اند و کوشش هایی کرده اند ، ولی آن هم اندک است . فرمود :جوانان را دریاب زیرا آنان در [پذیرش] نیکی و خیر سریع ترند... .

دین و دین داری و دعوت به دین با سرشت آدمی در آمیخته است به گونه ای که خداوند اولین انسان را پیامبر و مبلغ دین خود قرار داده است . دعوت انسان ها به دین سرلوحه ی کار انبیاء و اولیاء بوده است . جوانان که سرمایه های عظیم پروردگار در یک جامعه می باشند و در اولویت این امر قرار دارند چرا که یکی از بزرگ ترین سرمایه های هر مملکت ، نیروی انسانی آن مملکت است و مهمترین نیروی انسانی هر کشور را در نسل جوان آن کشور می توان یافت و جوانی دوره ای زیربنایی برای دوران بزرگسالی به شمار می آید و مرحله ای است که شخصیت در آن شکل می گیرد . بنابراین ، توجه به نیازهای جوانان با هدف کمک به تامین آن ها و نیاز شناخت مشکلات این نسل ، کانون همت روان شناسان ، فیلسوفان ، جامعه شناسان و علمای دین قرار دارد.

نویسنده کتاب بیان می کند که :«اینک که بخش چشم گیری از جامعه ما آراسته به جوانان پاک نهاد و پر توان است و دست ها و دسیسه های پیدا و پنهان درصدد جذب این قشر عظیم و تاثیر پذیر بوده تا به سخنانی به ظاهر شیرین و دلربا اما زهر آگین و هلاکت بار ، دیدگاه آنان را نسبت به مجموعه ی معارف الهی و ارزش های آسمانی ، دگرگون ساخته ، دین و دین باوران را مانعی بزرگ برای آزادی ، رفاه و شادمانی جامعه معرفی کند رسالتی سنگین برای تمامی افراد تاثیر گذار در عرصه ی فکر و فرهنگ احساس می شود . از این رو با برنامه ریزی صحیح و تبلیغ هدفمند باید ارزش های دینی و ملی را به آنان آموزش داد. »

دعوت انسان ها به دین سرلوحه ی کار انبیاء و اولیاء بوده است . جوانان که سرمایه های عظیم پروردگار در یک جامعه می باشند و در اولویت این امر قرار دارند چرا که یکی از بزرگ ترین سرمایه های هر مملکت ، نیروی انسانی آن مملکت است و مهمترین نیروی انسانی هر کشور را در نسل جوان آن کشور می توان یافت و جوانی دوره ای زیربنایی برای دوران بزرگسالی به شمار می آید و مرحله ای است که شخصیت در آن شکل می گیرد .

برای این مهم ، قبل از هر چیز نیاز است جوانان را شناخت . چرا که جوان بسان دایرة المعارفی است که جلوه های پیدا و ناپیدایی همراه خود دارد و پدران و مادران ، معلمان ، معلمان و مبلغان برای آشنایی جامع و ارتباط کامل باید گنجینه های صفات و روحیات او را بدانند و بیابند تا در این عرصه ی موثر ، توفیق موفقیت یابد در این راستا شناخت دیدگاه پیشوایان دین در رابطه با جوانان بسیار مهم است . چرا که ادراک جوانان ، شناخت روحیات آنان ، قدرت هم کلام شدن با ایشان ، بودن در دنیای آنان و ... گوهر گران بهایی است که به راحتی نصیب هر کسی نمی شود و تنها افراد فرازمانی و فرامکانی می توانند جوان امروزی را درک کنند و چنین افرادی جز ائمه معصومین (ع) و پیامبر خدا (ص) و کتاب انسان سازش ، جز قرآن نمی تواند باشد.

کتاب حاضر در  125 صفحه و 3 بخش توسط اسماء ایوبی ماهانی نگاشته شده است ،این نوشتار تلاش کرده برخلاف روش معمول که انواع انتقادها را متوجه جوانان می سازد ،می خواهد راه صحیح ارتباط ، گفتگو و هدایت نوجوانان و جوانان را با استفاده از کتاب و سنت بنمایاند ، تا آنان که نگران آینده ی فرزندان خویش و فرزندان جامعه ی اسلامی ایران هستند ، با مطالعه و به کارگیری آن ، پیوند عمیق معنوی بین جوان و خواستگاه فطری او که دین مبین اسلام است ایجاد نمایند.

از عناوین ذکر شده در کتاب حاضر می توان به جوانان، تمایلات و ویژگی ها ،اهمیت و ارزش نسل جوان از دیدگاه اسلام ،جوانی فرصتی ارزشمند ،جوان دین دار ، مایه ی افتخار خدا بر ملائکه ،مسجد رفتن جوان ، موجب دفع بلاء از جامعه ،ویژگی ها و تمایلات نسل جوان از دید تربیتی در پرتو روایات ،علاقه به دوستی با همسالان ،دین پذیری و حقیقت جویی، علل کم توجهی یا بی توجهی برخی از نوجوانان و جوانان به دین و انجام امور عبادی ،هم نشینی با دوستان ناشایست ،عوامل تربیتی و مکانیسم تربیت در دوره ی جوانی ،حوزه و روحانیت دینی ،انتظار جوانان از روحانیت ،جوان امروز، جوان دیروز، اصول و روش های تربیتی نسل جوان در پرتو روایات ،مقدم نمودن روش های غیر مستقیم بر روش های مستقیم ،تربیت بر مدار مهر و محبت ،مشارکت دادن و اعطای مسئولیت اشاره کرد.